Inleiding

Schema.org wordt ondersteund door alle grote zoekmachines zoals Google, Bing, Yahoo! en Yandex. Het is een “markup” een gestructureerde lijst die aan zoekmachines vertellen wat nu eigenlijk een stuk tekst inhoudt. Of het een breadcrumb is of het adres, of de plaats, of de prijs.

Voorbeeld

de vindbaarheid van een website wordt bepaald door vele factoren die steeds belangrijker is schema.org uitleggen wat gecompliceerd maar ik ga een poging wagen

Hieronder staat een standaard HTML pagina met de kop voor een hotel.

schemaorg hotel standaard in browser (het blauwe deel is de foto van het hotel)
Dit ziet de bezoeker in zijn browser. Maar er staat veel meer in. Met standaard uitdrukkingen wordt aan zoekmachines aangegeven wat iets is. Neem bijvoorbeeld 6020. Is dit een huisnummer? Postcode? Telefoon extensie?
Wat is uberhaupt ACME Hotel Inssbruck?

Schema.org laat teksten, cijfers, eigenlijk alles beschrijven. In het voorbeeld geval in normale mensen taal “ACME Hotel Innsbruck” is een hotel.

Op z’n schema.org’s is dat itemscope itemtype=”http://schema.org/Hotel
Alles wat in dat blok staat gaat over dat hotel.
Het stuk tekst wat daar onder staat is de beschrijving. “A beautifully located business hotel right in the heart of the alps. Watch the sun rise over the scenic Inn valley while enjoying your morning coffee.”
Dat wil je ook graag even aan de zoekmachines duidelijk maken en dat kan met 

Zo kun je een voor alle belangrijke gegevens van dat hotel aangeven wat het is. Of het een prijs is, een aanbieding, een adres ..
De volledige lijst staat op de site van schema.org

Hieronder dezelfde HTML pagina maar dan de code zelf zodat zichtbaar wordt HOE je bepaalde delen van bedrijfsgegevens kunt benoemen. ItemSCOPE voor het hele blok. ItemPROP voor gegevens daar IN.

Ook in de Occasions Plugin heb ik de velden die prijzen, bouwjaren, beschrijvingen, CO2 emissie enzo in schema.org ItemProps gestopt. Veel puzzelwerk maar ik weet zeker dat het de vindbaarheid verbetert.

Check !
Ik vond het eerst nogal onduidelijk hoe je dit nu eigenlijk moet doen. Er staan weliswaar voorbeelden op de diverse pagina’s van schema.org. en dan nog ….
Gelukkig kun je testen of hetgeen wat je in elkaar hebt gezet voor jouw bedrijf laten nakijken op fouten. Ga naar de pagina van Google en voer daar jouw URL in van de pagina die je moet controleren. Dit stelt je in staat om stap voor stap te bouwen en je weet zeker dat de schema.org code geen onverwachte dingen doet met jouw vindbaarheid.

Het aanbrengen van schema.org heeft mijn webwerkplaats.nl site geholpen. Ik kan niet zeggen of ik er veel hoger mee gekomen want die aantallen worden langzaam steeds groter en ik heb meer factoren voor de vindbaarheid verbeterd. Moelijk te zeggen of schema.org daar een aandeel aan had / heeft.
Wat ik wel duidelijk zie is dat ik Webwerkplaats een “LocalBusiness” heb genoemd. In Google Analytics wordt het aantal buitenlandse bezoekers steeds kleiner. Op dit moment eigenlijk bijna niet meer.
Bij de ontwikkeling van websites vindt ik persoonlijk contact erg belangrijk. Wat moet ik dus met webdesign klanten uit Polen ofzo ?? De site wordt steeds meer regionaal. Perfect!

Conclusie
schema.org is erg strikt in hoe het toegepast moet worden en vergt dus veel tijd. Toch is de vindbaarheid een optelsom van heel veel factoren … dus toch maar doen.