divi-theme splittest a b testen

Ik ben zeer geinteresseerd in hoe men een website gebruikt. Waar let men op? Waarom gaat men tot actie (kopen, boeken, huren enzo) over? Hier zit een ferm stuk psychologie achter.

Stel we hebben een header met wervende tekst en daaronder een knop “kopen”. Welke kleur lokt nou het beste een klik uit? Welke kleur knop zorgt voor het beste resultaat? Een rode of een groene?

Grote bedrijven gebruiken hievoor split testing. Ook wel A/B testing genoemd.
Om de beurt worden bijvoorbeeld een gele en voor de volgende bezoeker een blauwe knop aangeboden. De volgende bezoeker weer een gele en dan weer een blauwe.
Zo krijgt 50% van de bezoekers een gele en 50% een blauwe knop.
Gele knop scoort na 2 weken 68% van de kliks. De blauwe 32%. Dan heb je meetbaar welke kleur het meest effectief is: Geel!
Zet de splittesting uit en je maakt uiteraard een gele knop. Helemaal op maat van wat je van jouw klanten hebt geleerd. Als marketing man word ik hier blij van.

Dit kun je ook toepassen op afbeeldingen. Welke van de 2 afbeeldingen wordt beter doorgeklikt ? Links (A) of Rechts (B) ?
Grappig! Dit is letterlijk A/B testing

divi-splittest-sevenofnine-a-b

Ooit over straat gelopen en er staan 10 mensen omhoog te kijken. Kijk jij ook omhoog?
De linker afbeelding scoort beduidend beter. Dat komt omdat een persoon (net als jij) ook omhoog  kijkt naar de keuze die gemaakt moet worden.

Of 2 knoppen ? De ene rood de ander groen. Hoe dat er uit ziet in Divi zie je hier

divi-splittest hoe