In de aankomende tijd zal ik een aantal plugins testen die complete oplossingen leveren. De eerste in de serie is WP Car Manager. Een complete oplossing voor het invoeren en weergeven van auto of motoren ( occasions ) dealerschap. Deze is al eens besproken op mijn site maar dat was meer “technisch”. Nu, na diverse verzoeken, laat ik de “voor- en achterkant” zien. Zo kan men inschatten WAT WP Car manager kan en of het geschikt is voor UW bedrijf.

WP Car Manager is van nederlandse huize en voorzien van goede documentatie en een zeer actief forum. Met name de uitleg over shortcodes is belangrijk omdat dit vele malen vriendelijker is dan in HTML en  PHP de diverse pagina’s zelf te modificeren. Het kan, maar als je dit al kunt loop je met iedere update van het theme het risico dat het maatwerk dat je zelf gemaakt hebt weer overschreven wordt. Shortcodes dus …

De standaard, gratis versie
WP Car Manager is gratis! Uitzonderlijk want het is van een premium (betaalde) kwaliteit. Het verdienmodel van de auteur is de verkoop van enkele (zeer nuttige) add-ons. Rijst dus de vraag: is de standaard versie al bruikbaar of is het trucage om meer add-ons aan te schaffen zoals zo veel plugins en themes dat doen. Het antwoord is volmondig Ja! Zeer bruikbaar!
Alles wat je van een goede occasion website verwacht kan WP Car manager. Aan de voorzijde een mooie manier van weergeven van alle voertuigen die je te koop hebt. Overzichtelijke tabel weergave en een goede filter mogelijkheid. Even zo belangrijk, of misschien wel belangrijker is de achterkant. Het is door iemand zonder uitvoerige computerkennis te beheren. Eenvoudige, logische layout van velden die je in vult en dit gaat nog snel ook. Velden invullen, foto’s slepen vanaf de eigen PC en dat is alles.
Kijk maar eens rond op de demo site waar zowel wat de klant als wat de beheerder te zien krijgt uitgelegd en getoond wordt.

Add ons.
Zoals gezegd: de plugin zelf is gratis, de add-ons zijn betaald. Er zitten enkele zeer nuttige bij waaronder CSV Import en Export. Zo kun je de komplete voorraad auto’s in een excel betand aanmaken en importeren in de website. Exporteren is handig als je de huidige voorraad exporteert, dan wijzigt of aanvult en dan weer importeren. Maar waarom als het al zo eenvoudig is ?
Sommigen werken liever in het vertrouwde Excel. Of ….Stel je hebt 2 filialen en in filiaal 1 zit de website beheerder. Filaal 2 mailt gewoon de Excel lijst, importeren en klaar!
Paid Listings geeft u de mogelijkheid om ook anderen voertuigen via uw website in te voeren (lees: verkopen) maar dat tegen betaling. Misschien iets voor een auto club die zijn leden tegen betaling hun oldtimer onder de aandacht willen brengen van de andere leden ?
Share This is een extensie die Facebook, Twiiter, Linkedin en Google+ links laat zien op iedere pagina van een individuele auto. Met 1 klik kan de bezoeker van de website dit dan delen. Voegt weer toe aan de promotie van de website.
ADF Leads. Dit behoeft wat toelichting. ADF is een standaard die door veel Customer Relations Management (CRM) programma’s in de auto industrie gebruikt wordt. Als deze extensie geinstalleerd is zal een mailtje vanaf de website direct ingevoerd worden in een CRM die ook voldoet aan de ADF standaard. IK heb Archie en Perfectview gemaild of zij dit ondersteunen. Als u een ander CRM programma gebruikt, vraag dan uiteraard eerst de leverancier daarvan of dit ondersteund wordt.
Make and Models Sync. Stel u verkoopt alle merken. Een beetje vermoeiend om alle merken en alle modellen aan te maken. In 1 keer tenminste. Zo gaande weg zul je de merken wel opbouwen maar het kan ook in 1 keer. Met deze extensie kun je (selectief) 108 merken en meer dan 1800 modellen invoeren. Ik moet eerlijk zeggen, je kunt het nodig hebben maar gaande weg invoeren levert ook geen problemen en kost ook weinig tijd meer. Maar het kan!

Conclusie: ZEER bruikbare gratis plugin die een snelle invoer van occasions heeft, een goede filterfunctie voor de website bezoeker. Hulde aan de auteur. Ik heb hem dit gemaild en gevraagd of hij eens wil kijken of het ook mogelijk is om de informatie kaarten voor achter de voorruit te kunnen printen met 1 druk op de knop. Waarom niet? Alle belangrijke data zit toch al in de site!  Auto invoeren in WordPress, opslaan en het is zichtbaar voor de werled. Nog 1 muisklik en je hebt de kaart met gegevens voor in de showroom. Dat is pas automatiseren. Nog een mooie feature die ik hem aangedragen heb is een voorraadlijst. Een klant komt de showroom binnen en hij zegt zelf te willen rondkijken. Print een “Voorraadlijst” en hij kan zelfstandig rondwandelen en bijvoorbeeld de prijzen, jaartal, kilometerstand zien die bij het kenteken hoort. We zullen zien of dit komt.

Uiteraard bouwen ook wij graag een dergelijke site voor u. De ervaring daarin is nu al zo groot dat we dit kunnen aanbieden voor de prijzen van een standaard site. U zult plezierig verbaasd zijn over de prijs.