Gisteren kreeg ik voor het eerst een mail van een website onder mijn beheer met als titel “Je site heeft een technisch probleem”. Een andere site van een klant kreeg “De site ondervindt technische problemen.”

Als ik via de admin kijk krijg ik wederom een witte pagina met: De site ondervindt technische problemen. Controleer de admin e-mail inbox van je website voor instructies.

IHet blijkt dat WordPress vanaf versie 5.2 ernstige fouten ontdekt in plugins en thema’s. Om precies te zijn detecteert het fouten in PHP.  (vanaf WordPress 5.2 moet de hosting server tenminste  PHP 5.5.2 draaien) 

Lijkt me een hele mooie functie.

Ik kwam nog wel de admin pagina in dus eerst de standaard fout zoek methode: alle plugins uit. En ja, de website werkte weer. Mooi ! Maar wel vreemd want de mail vermeldde ook dat de fout zou zitten in het theme, niet een plugin.
Dus alle plugins 1 voor 1 weer aan en de fout kwam niet terug. Toen kon ik ook de thema’s bekijken vanuit het admin menu. Dit was de laatste versie van het betreffende thema.

Doel behaald! De website werkt weer maar mijn conclusie is dat ik dit scherp in de gaten moet houden. Blijkbaar denkt WordPress een fout te detecteren, zet de site stop, plaatst de melding “Je site heeft een technisch probleem” en stuurt een mail.
Maar niks veranderd en toch werkt de site. 

 

Conclusie: Krijg je 1 van deze meldingen door de nieuwe “health check” van WordPress, update dan ALLES. WordPress, thema’s en plugins. Dat zal vrijwel altij helpen tenzij jouw hosting server een PHP versie heeft die niet meer voldoet. Neem dan dus conact op met de hoster.

Niet direct een artikeltje geschreven met een oplossing maar totdat ik de reden hiervoor achterhaal heb ik dit toch maar geschreven voor alle anderen die misschien ook struikelen over deze nieuwe feature.