Wat is SSL ?
SSL betekent “Secure Socket Layer”. Het is een beveiligde verbinding. Het maakt het bekijken van data van- en naar de website heel moeilijk. (ik houd niet van het woord onmogelijk) Het is toch wel een vereiste voor websites die met privacy gevoelige gegevens om gaan en zeker ook webshops. Sommige vormen van betalingsverkeer hebben dit zelfs (en gelukkig) als eis.

Het gevecht om de eerste plaats in Google

Geheim !
Om manipulatie te voorkomen geeft Google niet prijs hoe zij websites indexeren. De factoren IN een website die de vindbaarheid beïnvloeden zijn dus niet officieel bekend. Wel worden door gespecialiseerde bedrijven sites getest en gekeken wat positief of negatief uitvalt voor een vermelding in Google. (Ranking genoemd) Zo weten we vrij veel over maatregelen die leiden tot verbetering van vindbaarheid. Men schat het aantal criteria waar Google de ranking op bepaalt op zo’n 95. Ieder van die 95 heeft een speciale “weeg” factor. Als je bijvoorbeeld voldoet aan criterium A dan krijg je daar 5 punten voor. Voldoe je aan B dan krijg je 3 punten. Aan C weer 10 etc.
Op dit moment lijkt het hebben van SSL of niet nog niet zwaar mee te wegen. Schattingen geven het van 1 tot 3 procent. Maar dat Google dit aandeel zal vergroten, daarover is men het wel eens. Dat wordt steeds meer. Dit is geen verwachting, dit wordt letterlijk zo door Google aangekondigd in hun Google Certified Webmaster platform.

De 3 V’s

Veiligheid
Het is beslist veiliger. Het verkeer van- en naar websites is dan voorzien van encryptie. Het afluisteren, kapen of beinvloeden van de stroom gegevens wordt dan zwaar bemoeilijkt.

In de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) staat dat het verplicht is om het verzenden van persoonsgegevens via internet te beveiligen. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) ziet er daarom op toe dat deze wet wordt nageleefd. Boetes bij het niet naleven van de regels kunnen behoorlijk oplopen. Ook sta je wijd open voor aansprakelijkheid als je nalatig bent op dit gebied.

Vindbaarheid
Google riep in 2014 op tot “HTTPS everywhere”. Zij willen graag overal een beveiligde verbinding zien. Sinds die tijd is het proefondervindelijk bewezen dat sites die geen SSL hebben lager in de ranking komen. Verbetering van vindbaarheid is een zaak voor zo veel mogelijk van de 95 punten een zo hoog mogelijke weging te krijgen. Je “sprokkelt” als het ware zo veel mogelijk punten bij elkaar. Als je 1 tot 3% kunt winnen zou ik dat zeker doen.

Dan is er nog een afwijkend gebied. De mobile markt. Mobiele apparaten zoals tablets en telefoons. Hier gaat Google er harder in. Is de site niet responsive (past zich aan op mobiele apparaten) dan zal iemand die zoekt met een mobiel apparaat die site ook niet zien in de zoekresultaten. Hier hoeven Webwerkplaats klanten zich geen zorgen over te maken. Al 4 jaar maken we geen websites meer die niet responsive zijn.
De laatste 2 jaar voorzien we ook alle sites van extra’s (zoals favicons die geschikt zijn voor ALLE platforms) en proberen nu waar mogelijk de sites “Mobile First” te maken. “Proberen” omdat volgens marktonderzoeken weliswaar wereldwijd zo’n 63% van de bezoekers mobiel surft maar ik dit nog niet terug zie op Webwerkplaats of de websites die Webwerkplaats in beheer heeft. Maar dat dit gaat komen lijdt geen twijfel.

Vertrouwen
Sinds 2014 heeft Google ook in hun browser, Chrome, aangebracht dat als je een site bezoekt zonder SSL er links voor de www.naam staat: “niet beveiligd”. Om precies te zijn vanaf versie 62. Dit knaagt aan het vertrouwen dat een bezoeker heeft in een site. Niet goed voor met name webwinkels dus.
Firefox, Exporer en Opera doen dit niet. Maar omdat ten tijde van dit schrijven Chrome al een marktaandeel van 52% heeft (bron: statcounter.com) zou je dit dus kunnen vertalen in: ongeveer de helft van de bezoekers van een onbeveiligde website krijgt “Niet beveiligd” te zien.

Conclusie:
SSL is/wordt zeker de moeite waard. Bouw geen nieuwe site zonder SSL.
Als je een bestaande (WordPress) website hebt en naar SSL wilt, ligt dit technisch wat moeilijker. Het is zelf te doen, maar je moet wel kennis van zaken hebben om dit (in de juiste volgorde) om te zetten.