ik wil een website hoe plan ik dat waar moet ik rekening mee houden

In de afgelopen jaren heb ik gemerkt dat een website voor velen toch een heel proces lijkt. Niet zelden wordt hier erg tegen op gezien. Hoe kun je dit proces zelf toch snel en gemakkelijk inrichten?

Meer dan een visitekaartje
Laten we beginnen met wat een website niet is. Het is geen leuk ogende pagina met een opsomming van wie je bent en wat je doet. Veel goedkope webbouwers komen niet verder dan een standaard theme vol gieten met foto’s en teksten.
Laten we eens kijken naar de ingrediënten die een website WEL moet hebben.

Een gouden regel: Mensen lezen niet maar scannen een webpagina. De gemiddelde tijd die je krijgt is 8 seconden. Dan moet iets hun aandacht gepakt hebben anders zijn ze weg.
Ik noem dat altijd “binnen 8 seconden met het vishaakje er in zitten anders takel je ze niet binnen”

Boodschappenlijstje

Wil je snel en doeltreffend een website opzetten ? Neem dan een USB stick en zet de volgende zaken daar op:

  • Bedrijfsnaam
  • Gewenste domeinnaam en toevoeging (NL, COM etc)
  • Volledige adres gegevens (incl. IBAN, KvK, Telefoon en hoofd email adres)
  • Naam van het Lettertype
  • Afbeelding van het logo
  • Kleuren schema
  • Header foto voor de hoofdpagina. Tenminste 1920 x 1080 pixels bij voorkeur JPG
  • Propositie
  • Slogan
  • Titel per Produkt(en) of Dienst(en) (bij meervoud misschien in groepen en maximaal 1 tot 3 woorden)
  • Korte inleiding en/of belangrijkste kenmerken en prijzen(als u dat wilt op de site) per Produkt(en) of Dienst(en). Liefst ongeveer dezelfde lengte.
  • Uitgebreid verhaal voor ieder Produkt(en) of Dienst(en)
  • Grote foto van ieder Produkt(en) of Dienst(en). Tenminste 1920 x 1080 pixels bij voorkeur JPG.
  • Indien van toepassing… de URL’s naar jouw LinkedIN, Facebook, Twitter, Instagram
  • Testimonials van klanten en
  • logo’s en de link naar Branche lidmaatschappen of accreditaties, beroepsverenigingen
Start vanuit Marketing

Zie de site als een verlengstuk van de marketing van de rest van het bedrijf, vereniging of instelling. Bij marketing staat altijd het doel voorop. WAT wil je bereiken?
Dat is in marketing termen de propositie.

 

Propositie

De propositie is de belofte die je doet aan jouw klanten dat je iets levert dat voordelig is voor hen. Een korte tekst die uitlegt A) wat voor voordelen jij hen biedt B) voor welke doelgroep dit voordeel bedoeld is en C) waarom jij nu net degene bent die ze moeten kiezen.

Een leidraad
Beantwoord voor jezelf de volgende vragen:
Bedenk WIE jouw klanten zijn / worden
Wat is belangrijk voor klant?
Welk probleem hebben zij dat jij kunt oplossen ?
Waarom ben nu net JIJ degene die dit voor hen kan oplossen?
Welk voordeel heeft de klant om met JOU in zee te gaan.

Schrijf de antwoorden op en combineer dit tot een begrijpelijk stuk tekst van ca. 250-300 tekens zonder bijvoeglijke naamwoorden.
Voila ! De propositie.

Tip. Als je hem af hebt, lees hem dan kritisch door met de volgende vragen in het achterhoofd:
Is het relevant ? Is wat je opgeschreven hebt echt belangrijk voor de doelgroep.
Is het geloofwaardig ? De boodschap moet niet alleen doel treffen maar ook geloofwaardig zijn.
Kun je het verdedigen? Als de klant er om vraagt… kun je je beweringen en beloften bewijzen?
Is het persoonlijk ? Het mooist is als de klant zich ook emotioneel aangesproken voelt. Dat vergroot de gun factor.

Slogan

Uit de propositie kun je de slagzin (slogan) destilleren. Neem de propositie en ga strepen. Streep zoveel mogelijk weg zonder dat de kern van de propositie wegvalt en een hele korte zin overblijft. 3 tot 5 Woorden ?

Tip. Laat zowel de propositie en de slogan eens lezen door anderen. Laat ze daarna vertellen wat zij denken dat jij gaat doen en luister of dit overeenkomt met wat je bedoeld had.

Producten en/of Diensten

Producten en/of diensten moeten overzichtelijk en snel weer gegeven worden.
(weet je nog wel ? de 8 seconden scannen ?)
Een goede foto of duidelijk icon “leest” veel sneller. Een pakkende titel of duidelijke productnaam zijn heel belangrijk.
Als het veel diensten of producten zijn dan kun je die het beste opdelen in groepen, categorieën. Een klik op het icon, de naam en/of foto leidt dan naar een uitgebreidere presentatie.

En nu uitgewerkt als pagina.

uitgewerkt-voorbeeld-boodschappenlijst-pagina
Korte uitleg van andere ingrediënten
Nu hebben we de elementen die strikt volgens de marketing doeleinden moeten worden opgezet vastgesteld en in de website aangebracht.
Ook enkele anderen van de “boodschappenlijst” behoeven nog wat uitleg

Bedrijfsnaam
De volledige bedrijfsnaam, liefst zoals je bij de KvK ingeschreven staat.

Domeinnaam en toevoeging
Een treffende domeinnaam helpt bij de vindbaarheid. In vaktermen: een SEO factor.
Als het kan kies dan een niet te lange naam die wel reflecteert wat de activiteiten zijn. “Janssen Amsterdam” zou beter kunnen zijn “Janssen Vishandel”. De reden is simpel. Zoekopdrachten leveren alleen mensen op die op “Janssen” en/of “Amsterdam” zoeken. Er zijn natuurlijk veel Janssens in Amsterdam. Die moet je allemaal “verslaan” in de Google ranking. Een zoekopdracht “vishandel” is veel waarschijnlijker en het aantal vishandels zal niet zo groot zijn als het aantal Janssens. Dus meer kans dat je op pagina 1 bij Google al voorkomt.
De Toevoeging: welke kies je ? .NL .COM of …
Er zijn heel veel mogelijkheden. Landen toevoeging zoals .NL voor Nederland, .BE voor Belgie, .DE voor Duitsland
Organisatie toevoegingen zoals .ORG voor organisatie of .COM voor commerciële bedrijven.
Domeinnamen huur je per jaar en de landen zijn over het algemeen goedkoper als de organisatie toevoegingen.
Ik zal je graag adviseren over de domeinnaam maar de stelregel is dit:
Activiteiten binnen Nederland ? Kies .NL (ook de goedkoopste) Zeker als het regionaal is. Het regionale aspect is ook nog te beïnvloeden met schema.org
Heb je commerciële activiteiten binnen heel Nederland dan zou je ook .COM kunnen kiezen. Ik zelf denk dat .NL toch beter is maar dat is aan jou.
Commerciële Activiteiten in de hele wereld of in ieder geval meerdere landen, kies dan .COM

Het is bekend dat Google een land gerichte domein toevoeging bevoordeelt maar dat een landgerichte toevoeging NIET de wereldwijde vindbaarheid verslechtert.

Is de domeinnaam vrij?
Je moet van tevoren checken of de domeinnaam vrij is. Dat kan op heel veel plekken, maar ik heb aanwijzingen dat als je dat bij bepaalde hosting bedrijven doet die direct de naam claimen. Ze kapen hem voor je weg en je kunt hem dan kopen voor erg veel geld.

Kleurenschema
Met een kleurenschema bepaal je de hoofdkleuren van de site. Het eenvoudigst is het om te googelen naar “color scheme” en beter nog aangevuld met de hoofdkleur zoals “color scheme yellow” Klik in het Google scherm op “afbeeldingen” en zie daar … heeeeel veel keuze. Kies er 1 uit en stuur die mee.

voorbeeld-color-scheme-yellow

Lettertype
Kies een lettertype dat bij de aard van het bedrijf past. Art deco font voor antiekhandel ? Modern lettertype voor een tech bedrijf?
Maak een keuze uit de beschikbare fonts bij bijvoorbeeld Google Fonts

Header
Een goede header foto, eigenlijk alle foto’s zijn goud waard. Je foto’s op 3 manieren krijgen.

  • Zelf maken
  • Fotograaf huren
  • Van speciale sites op het internet halen

Als eerste zou ik kijken of je professionele foto’s van Internet kunt halen. Je hebt betaalde Stock foto’s of sites die ze gratis ter beschikking stellen.

 Waarschuwing ! Ik kan het niet genoeg benadrukken: steel geen foto’s van anderen ! Dit kan tot zeer kostbare claims van de rechtmatige eigenaar leiden. Er zijn zelfs bedrijven die daar hun verdienmodel van maken. En ze zien het gegarandeerd ! IN een foto kunnen ze een pixel patroon verbergen dat onzichtbaar is maar wel vindbaar met specialistische programma’s. Men noemt dit Steganography. (hier vindt u meer over steganografie)

Hoe wel ? Een hele mooie bron van echt gratis foto’s is Unsplash.com. Maar ook StockSnap.io. Dit zijn “attribution free” foto’s. Je kunt deze foto’s gratis gebruiken zelfs zonder dat je de naam van de fotograaf moet noemen.

Dan blijven er nog 2 over. Zelf foto’s maken kan, maar ik garandeer je al dat je niet de kwaliteit krijgt die een website verdient. Bruikbaar ja, professioneel nee.
Dan blijft de keuze voor de fotograaf. Deze zijn weliswaar niet goedkoop maar je ziet het verschil. Webwerkplaats werkt met een vaste fotograaf. Om 2 redenen: ten eerste zijn foto’s en met name uitlichten van objecten erg goed en de tweede is dat we nu aan 1 woord genoeg hebben om tot de fotograaf de juiste foto’s (onderwerpen) te laten maken.

Je ziet … een website moet komen vanuit marketing. Wat wil je dat de aanwezigheid op internet voor je doet ? Natuurlijk help ik graag met mijn marketing achtergrond uw marketingplan om te zetten in een doeltreffende website.