Misschien heeft u gezien dat Webwerkplaats sinds kort een chatbox heeft. Los van het feit dat ik altijd al geïnteresseerd ben geweest in Kunstmatige Intelligentie (AI)vond ik het interessant om te zien of zo’n chatbot ook leidt tot een hogere conversie. Echte reacties die leiden tot verkoop.

Wat is nu de techniek hier achter ?
Deze virtuele verkoper is “getraind” in het beantwoorden van de meest gestelde vragen. En we trainen verder. Het is gebouwd in Watson Assistant. Een cloud omgeving van IBM waar je als het ware een stroomschema opbouwt van mogelijke woorden en de daarbij behorende antwoorden of links naar pagina’s. Hieronder ziet u het “Dialog” scherm. Het stroomdiagram zeg maar.
ibm-watson-chatbot-dialoog

Het Blokje “Begroeting” levert in de chatbot op “Hallo. Ik ben uw virtuele assistent. Waar bent u in geïnteresseerd?”

Daarna gaat de chatbot wachten totdat de bezoeker iets in typt.
Voor dit voorbeeld zullen we maar nemen dat “ik wil graag een website” wordt ingevoerd bij “Type a message”.

Watson gaat dan kijken welke woorden er voorkomen en matcht dat. Alle worden die kunnen voorkomen heb je van tevoren opgegeven in een “Intent”. In dit voorbeeld het intent #website
Deze bevat de volgende zinnen:
Bent u een webdesigner?
Samen een Website ontwerpen
Ontwerpt u websites?
Kunt u een website maken?
Ik zoek webdesign
Ik wil een Website bouwen

watson-intent-in-dialog

website wordt gezien en het bijbehorende antwoord “Een website voor u maken. Klopt dat?” wordt gegeven.
De respons door de gebruiker zal een bevestiging of ontkenning zijn. (eugenlijk zou “misschien” ook een mogelijkheid zijn.
Komt er nu een “ja” of een variant daarvan (jawel, zeker, precies etc.) die vastgelegd is in een intent, voor in het antwoord, dan zal Watson naar de volgende gewenste box gaan.

Werkt het ?
Ik weet het niet. Ik ben al vanaf 1 Oktober bezig om te zien wat bezoekers vragen en hoe Watson reageert. Steeds verder aanvullen en verbeteren. Deze maand (Oktober 2018) blijft het draaien. Als het een succes is zal hij voorleven na Oktober. Zo niet…. weer wat geleerd.

Wat kost het?
Er is een Lite versie van Watson die gratis is. Een lege programmeer omgeving zeg maar. Daar kun je je naar hartelust op uit leven. De restricties zijn dat er slechts 22 intents mogelijk zijn. En daar ben je zo door heen.
Een andere valkuil is dat je nooit meer dan 30 dagen NIKS kunt doen in Watson. Na dertig dagen wordt je acccount gewist tenzij er activiteiten zijn.

Lonend?
Dan zou je betaald kunnen gaan. Het fijne is dat je afrekent per call zoals zij dat noemen. Betalen wat je afneemt. Nou, dan wordt het een rekensommetje. Verkoop je auto’s met een gemiddelde marge van 200 euro en je ziet dat zo’n chatbot zorgt voor gemiddeld 2 verkopen per maand meer, dan weet je dat Watson niet meer mag kosten dan 400,- euro per maand.
Watson kost in de kleinste betaalde versie $0.0025USD per message regel. Dat is 0.002169 EUR. In het voorbeeld van de auto’s. 1 Auto moet verkocht worden met maximaal 92.208 regels / berichten. Moet te doen zijn toch? En anders probeer je het eerst gratis. Het “slechtste” wat je kan overkomen is dat het werkt !  🙂

WordPress compatible?
Ja, met een speciale plugin verschijnt de Chatbot zonder problemen in een WordPress site. Ik mag wel zeggen vrijwel moeiteloos.

Voor meer informatie: Ga naar de IBM Watson start pagina