Er zijn vele aanbieders van cloudopslag. Ze bieden zeer diverse gratis starters pakketten en uitbreidingsmogelijkheden. U vindt in dit artikel de meest bekende, vergeleken in opslag capaciteit en de prijs per Gigabyte bij de eerste betaalde uitbreiding.

Het is een woud van aanbiedingen. De 1 in dollars, de ander in euro’s. De 1 incl. BTW en de ander zonder. De meesten vermelden het niet eens. Behalve Stack hebben ze allemaal een gratis pakket. De vergelijking op wie de meeste GigaBytes gratis levert is eenvoudig.

In de tabel boven aan het artikel zie je 8 aanbieders, gesorteerd op het aantal Gigabytes dat ze leveren in het gratis pakket.

Meer opslag nodig ?
Dan heb ik voor de vergelijking het eerst volgende pakket dat men (betaald) aanbiedt genomen. Ook daar weer een woud van onoverzichtelijke en soms zelfs verborgen (voor)waarden.
De aanbieders: 

 

Naam Gratis Naam 1e Pakket Opslag
Box 10GB Starter 100GB
Dropbox 2GB Plus 2000GB
Google Drive 15GB Google 100 100GB
Microsoft OneDrive 5GB Onedrive 100GB 100GB
Mediafire 10GB Pro 1000GB
Mega 50GB Pro Lite 400GB
hubiC 25GB 100GB
Stack geen 250GB

Met maar liefst 2 Terabyte is Dropbox een duidelijke favoriet. Maar is dat ook zo ? Hoe zit het met de prijs / opslag verhouding ? Hoeveel betaal je eigenlijk per GigaByte ?

In de grafiek hieronder zie je de prijs per jaar, in euro’s, incl. BTW, gedeeld door het aantal Gigabytes. De gemiddelde prijs per Gigabyte dus.

Tabel cloud opslag prijs per Gigabyte

MediaFire levert duidelijk de meeste Gigabytes per euro, op de voet gevolgd door Dropbox. 

De beide grafieken geven een goed inzicht in hoeveel ze (gratis en betaald) leveren en hoeveel je eigenlijk betaalt per Gigabyte. Maar er is meer dat je moet bekijken om tot een doeltreffende keuze te komen!!!

De gebruikersomgeving van een Cloudopslag

Er zit nogal wat verschil in hoe gebruikersvriendelijk ze zijn en wat ze kunnen. En dat is net zo belangrijk voor de keuze. Bijvoorbeeld wil je er foto’s, PDF’s opslaan, kun je dan een preview zien van een die foto? 
Sommige gebruikersomgevingen zijn gewoon minder overzichtelijk en vriendelijk.

Maar het ligt natuurlijk ook aan wat voor activiteiten de leverancier zich op richt. Is het voor het bijhouden van backups, wordt het gebruikt als “gezamelijke” drive om een team te laten samen werken. Is het gericht op de gewone man/vrouw die alleen maar zijn verzameling foto’s wil opslaan ? Mega is bijvoorbeeld helemaal gefocust op veiligheid, terwijl Google Drive waarschijnlijk niet NSA proof is.(understatement)
Ieder heeft zijn eigen speerpunt.

Hoe kies je de beste ?

Mijn advies in deze is dan ook, maak een eerste keuze gebaseerd op prijs/kwaliteit en de gewenste hoeveelheid opslag. Onderzoek daarna of de gebruikersinterface handig is en kan deze cloudopslag wat je wilt. Installeer dan de gratis versie en verken….

Koppeling met WordPress

Mijn interesse gaat natuurlijk uit naar de samenwerking van WordPress. Backups maken naar de cloud. Kun je een archief opbouwen waarbij de bestanden in de cloud staan maar ze toegankelijk worden gemaakt via de site.
Daarover later meer.